Azt a tanítási módszert amikor a feloldást követi a kényszerítést, majd a sikeres végrehajtás - kontraszt módszernek nevezzük, tehát sorrendben kényszerítés, végrehajtás, feloldás = kontraszt módszer.
Más kiképzési módszerek is vannak a fegyelmező gyakorlatok tanítására, de a legrövidebb idő alatt leghatékonyabban a kontraszt módszerrel lehet eredményt elérni.
Fontos hogy a kiképzés ingerszegény környezetben történjen, mert így a kutya teljes mértékben a gyakorlatok végrehajtására koncentrálhat. Ingerszegény környezet az egy olyan terület ahol emberek és állatok nincsenek, valamint zavaró szagokkal sem szennyezett.
A kényszerítés fogalma alatt az értjük, hogy a kutyával valamilyen módszer segítségével (póráz kezeléssel, kéz használatával stb.) végrehajthatjuk a kívánt feladatot.
A tanítás elején a kutya nem köti vezényszóhoz a gyakorlatot, így azért, hogy végrehajtsa kényszert kell alkalmaznunk. Ez nem azt jelenti, hogy a kutya olyasmit tegyen amely nem a természetes mozgása. A későbbiek során is célszerű alkalmazni a kényszert, hogy a gyakorlatok gyors és pontos teljesítése rögződjön. A kutya számár legyen egyértelmű, hogy a kiadott vezényszóhoz melyik gyakorlat végrehajtása tartozik. Mindig azonos erősséggel, és hangsúllyal kell kiadni a parancsokat, hogy a kutyánál a megfelelő cselekvés váltódjon ki. A legjobb példa erre az „ülj” és az „állj” vezényszó közötti különbség. Mindkettő egy szótagú szó így a kutya számára könnyen összekeverhető. Az „ülj” parancsot ezért röviden, az „állj” vezényszót elnyújtva mondjuk ki, hogy a kutya érzékelje a köztük lévő különbséget.
Lényeges, hogy a vezényszó előzze meg a végrehajtást (kényszert). A kettő közötti időkülönbség csak minimális lehet, a vezényszó kiadása után azonnal következik a gyakorlat végrehajtása. Ezt teszi lehetővé, hogy a kutya a kettő között ki tudjon építeni egy megfelelő kapcsolatot és a vezényszóra is teljesítse a feladatot.
A „nem hibázhat elv” azt jelenti, hogy a gyakorlás során a kutyától úgy követeljük meg a végrehajtást – akár kényszer alkalmazásával is- , ahogy a tanításnál elvártuk. Amennyiben a gyakorlás során rendszeresen eltűrjük a kutya hibázásait, akkor beépül a gyakorlatokba ami a szabályos végrehajtás rovására megy.
Nem szabad elfelejteni, hogy megelőzni könnyebb mint kijavítani.
Kényszerítés fokozott megterhelést ró a kutya idegrendszerére. A sokáig tartó egysíkú igénybevétel pedig amennyiben nem követi feloldás akár a munka megtagadásához is vezethet, a kutya részéről. Többnyire kényszerrel képzett kutyáknál gyakori, hogy a póráz lecsatolása után azonnal otthagyja vezetőjét, tiltakozva a további fegyelmező munka ellen. A kutya számára a feloldás többféle lehet. A legfontosabb a dicséret. Ez soha nem maradhat el egyetlen sikeres gyakorlat után sem. A dicséret a simogatás során éreztetni kell a kutyával elégedettségünket. A hamis érzelmeket tartalmazó dicséret nem éri el kellő hatását, mivel a kutya tökéletesen felismeri a vezető áll érzelmeit. A feloldás lehet még a dicséret mellett a jutalomfalat adása, vagy a gazdával történő apportjáték. Későbbiekben a kutya számára a feloldás motivációvá is válik ami ösztönzi a gyakorlat sikeres elvégzéséhez. Amennyiben ingerszegény környezetben a kutya már megfelelően hajtja végre a gyakorlatokat elérkezett az ideje, hogy a különböző körülmények között inger gazdag terepen is gyakorolhassunk. Ha ilyen körülmények között is megfelelő a végrehajtás, akkor kutyánk alkalmas a vizsga letételéhez. Csak fokozatosan szabad nehezíteni a körülményeket, mert ellenkező esetben jelentősen visszavetheti „tanítványunkat”. Fontos, hogy a kutyával rendszeresen gyakoroltassuk a megtanult feladatokat. Amennyiben ezt elhanyagoljuk, akkor a tanítás során elsajátított gyakorlatok felejtődnek és a kutya alkalmassága is csökken. A kutya számára a parancs lehet vezényszó, látható vagy hallható jel is, pl. kéz vagy testtartás.
A kutya többféle parancshoz is társíthatja egy gyakorlat végrehajtását, pl.: hang és lát jelhez is. Ez tanítható úgy, hogy amikor a kutya már vezényszóra végrehajtja a gyakorlatot akkor a parancs kiadásával egy időben a vezető mutatja a lát jelet is. Megfelelő számú ismétlés után a kutya a lát jelre is végrehajtja a feladatot.
A fegyelmező gyakorlatok többségének tanítását pórázon hajtjuk végre, ezért nagyon lényeges a helyes póráztartás és póráz kezelés.
A kutya vérmérsékletétől függően a kiképzés során különféle segédeszközök, kényszerítő eszközök is igénybe vehetők. (pl.: fojtónyakörv, szöges nyakörv, stb.). A szükséges kényszerítő eszköz milyenségének eldöntése a szakoktató feladata. A túlzott engedékenység jelentősen csökkenti a kiképzés eredményességét, de hasonló a helyzet a túlzott keménységgel is, amivel a későbbiekben visszafordíthatatlan idegrendszeri károsodás alakulhat ki a kutyában. Jelentős tényező a kiképzési idő hosszúsága is. Ez függ a kutya idegrendszerének terhelhetőségétől, de meghatározzák különféle külső tényezők is pl.: időjárás. Egy kutya „pszichikai állapota” sohasem állandó és a kiképzés folyamán figyelembe kell ezt venni. Amennyiben a kutya jól hajtotta végre az előre meghatározott feladatokat megfelelő feloldó játékkal kell befejezni a kiképzést.
PÓRÁZON VEZETÉS
BEHÍVÁS
ÜLTETÉS
FEKTETÉS
HELYBEN MARADÁS
SZABÁLYOS "HÁTRA ARC"
(a fotók a Pestlőrinci Kutya Kiképző Iskola gyermeknapi bemutatóján készültek)
A gazda mindig őszintén motiváljon. A kutya mindig észreveszi a „csalást”.
A kutyának éreznie kell azt is, hogy a dicséret a gazda számára is örömet okoz. A jutalmazás megerősítést jelent, azonban tudnunk kell azt is, hogy a dicséretet nem adhatjuk nyakra-főre. Tapasztalatok szerint, akkor a legerősebb a motiváció, ha minden sikerre reagálunk, de csak minden 7-8-dik helyes cselekedetet erősítünk meg pl. jutalom falattal. Amennyiben a megerősítés ennél gyakoribb vagy ritkább, akkor a motiváció nem optimális.